Újszerű oktatási módszerek

Újszerű oktatási módszerek egynapos műhelymunka

A Tempus Közalapítvány  a Campus Hungary program keretében egynapos szakmai műhelyeket szervezett, amelyek elsődleges célja volt, hogy felkészítse az oktatókat a nemzetközi hallgatók által látogatott képzések kidolgozására és megtartására (kimenet alapján történő oktatásszervezés, módszerek, értékelés, stb.). Ezen felül a képzés támpontot nyújtott a digitális nemzedék hatékony tanulási környezetének kialakításához, segítette az eligazodást a modern tanítási-tanulási folyamatok pedagógiai-pszichológiai dimenzióiban, valamint bemutatta a legújabb elektronikus tanulásszervezési módszereket.

CÉLCSOPORT

A képzés azoknak az oktatóknak szól, akik a felsőoktatásban dolgoznak, és érdekeltek az oktatási módszerek modernizálásában, hatékonyságának növelésében.

ÁLTALÁNOS TUDNIVALÓK

  • Az országos projekt keretében négy egynapos műhely valósult meg.
  • A műhelyeken való részvétel ingyenes volt.

További információk

Besze Szilvia – szakmai koordinátor

Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 


 

Nemzetközileg versenyképes tanulásszervezés a felsőoktatásban

 

 

A műhelysorozat témái:

  1. Korszerű tanulásszervezési módszerek – 2014. március 25.

2014. március 25-én sikeresen lezajlott a felsőoktatás nemzetköziesedése, nemzetközi láthatóság növelése, a versenyképesség, az oktatási minőség- és szolgáltatásfejlesztésének elősegítése érdekében, a Campus Hungary és a TANDEM program keretében szervezett 'Nemzetközileg versenyképes tanulásszervezés a felsőoktatásban' c. szakmai műhelysorozat 1. szakmai műhelye Korszerű tanulásszervezési módszerek címmel.

Nahalka István Tanítási-tanulási módszerek, trendek c. nyitó előadásában helyzetelemzést tartott és alternatív fejlődési/fejlesztési irányokat mutatott be. Ezután két szekcióban folytatódott tovább a program. A Tempus Közalapítvány STEM (Természet- Műszaki – Mérnök- és Matematikatudományok) jógyakorlatok pályázatának díjasait bemutató szekcióban két módszert ismerhettek meg a résztvevők. Tóth Melinda és Horváth Zoltán az ELTE jó gyakorlatát ismertette „Ipari kutatásfejlesztések az egyetem falai között – különböző szereplők, projektmódszer, nemzetközi együttműködés és éles, hosszú távú K+F feladatok egy kurzusban" címmel. Ezután Lipovits Ágnes a Pannon Egyetemről egy az egyetemen alkalmazott kooperatív munkamódszer jó gyakorlatát mutatta be tréning formában a résztvevő oktatók számára. A felsőoktatási jógyakorlatok szekcióban Horváth CZ János a mikrotartalmak készítésének módszertanát vázolta fel az érdeklődőknek, akik közösen online létre is hozták saját mikrotartalmaikat és rövid gondolkozás zajlott arról, hogy ezt saját területükön, hogy tudnák alkalmazni. Feith Helga és Gradvohl Edina a SE ETK-n, egyelőre kísérleti szakaszban lévő „Critical movie" módszer tapasztalatit osztotta meg a résztvevőkkel, amellyel kapcsolatban rövid párbeszéd és könnyed vita alakult ki a módszer továbbfejlesztésének lehetőségeiről. Ollé János záró előadásában arról beszélt, hogy miért szükséges és miért hasznos az IKT eszközök alkalmazása a felsőoktatási gyakorlatban, azaz hogyan könnyíthetjük meg és tehetjük hatékonyabbá a tanulást ezen eszközök használatával. A műhely ideje alatt Lévai Dóra az ELTE PPK oktatója a la carte konzultációt tartott az érdeklődőknek online közösségi tanulásszervező programok, alkalmazások használatáról.

2. IKT eszközök innovatív alkalmazása a felsőoktatásban - 2014. április 8. 

 

2014. április 8-án sikeresen lezajlott a felsőoktatás nemzetköziesedése, nemzetközi láthatóság növelése, a versenyképesség, az oktatási minőség- és szolgáltatásfejlesztésének elősegítése érdekében, a Campus Hungary és a TANDEM program keretében szervezett 'Nemzetközileg versenyképes tanulásszervezés a felsőoktatásban' c. szakmai műhelysorozat 2. szakmai műhelye „IKT eszközök innovatív alkalmazása a felsőoktatásban" címmel.

A műhelyt Ollé János nyitotta előadásával, melyben bemutatott néhány egyszerű, ingyenesen hozzáférhető és mindenki által könnyen elsajátítható programot és alkalmazást, amelyek használatával a felsőoktatási intézmények oktatói interaktívabbá, közösségibbé és motiválóbbá tudják tenni az oktatási-tanulási folyamatot. A hozzáférhetőség vezérfonalát követve Abonyi-Tóth Andor arról beszélt, hogy milyen programok és módszerek alkalmazhatók a speciális igényű hallgatók számára is elérhető és használható tananyagok fejlesztésekor. Kocsis Imre és társai a BME-ről egy oktatási felhőben megvalósított új oktatási modellről tartott bemutatót a résztvevőknek. Molnár György szekciójában a felsőoktatásban a tanulást, a feleltetést, értékelést támogató IKT alkalmazások áttekintő előadása után, a résztvevők gyakorlatban is kipróbálhatták a közös online dokumentumszerkesztéshez használható, illetve egy webinárium szervezéséhez szükséges programokat. Abonyi-Tóth Andor a QR és az AR felsőoktatási alkalmazási lehetőségeiről tartott bemutatót az érdeklődőknek. Ruttkay Zsófia, Bényei Judit, Forstner Bertalan egy multidiszciplináris fejlesztés eredményeit mutatta be Digitális Múzeum címmel, ahol különböző területeken – iparművészet, informatika - tanulmányokat folytató diákok együttműködéséből IKT támogatott, interaktív kiállítás készült. Kristóf Zsolt egy 3D-s virtuális térben megvalósított tanulástámogató, önellenőrző tanulási környezet működését szemléltette. Érdekes volt látni, hogy az éppen egy zárthelyi dolgozatra készülő diákok avatarjai hogyan mozognak a képernyőn. A műhely ideje alatt Lévai Dóra az ELTE PPK oktatója a la carte, személyre szabott konzultációt tartott az érdeklődőknek online közösségi tanulásszervező programok, alkalmazások használatáról.

3. Intézményi és oktatói digitális portfólió, tudománymenedzsment – 2014. május 13.

 

2014. május 13-án került sor a felsőoktatás nemzetköziesedése, nemzetközi láthatóság növelése, a versenyképesség, az oktatási minőség- és szolgáltatásfejlesztésének elősegítése érdekében, a Campus Hungary program keretében szervezett 'Nemzetközileg versenyképes tanulásszervezés a felsőoktatásban' c. szakmai műhelysorozat 3. szakmai műhelyére „E-portfólió a felsőoktatásban" címmel.
A műhelyen plenáris előadások keretében a résztvevők képet kaphattak az intézményi, oktatói és hallgatói digitális portfólió alkalmazásának előnyeiről, lehetőségeiről, találkozhattak intézményi jó gyakorlatokkal az intézmény és az oktatók szemszögéből. Sor került egy kerekasztal megbeszélésre is a meghívott szakértők részvételével. A délutáni szekciókban alkalom nyílt a különböző programok, alkalmazások kipróbálására és saját e-portfólió létrehozására.

4. E-learning, MOOCS jó gyakorlatok a felsőoktatásban – 2014. június 3.

2014. június 3-án került sor a felsőoktatás nemzetköziesedése, nemzetközi láthatóság növelése, a versenyképesség, az oktatási minőség- és szolgáltatásfejlesztésének elősegítése érdekében, a Campus Hungary program keretében szervezett 'Nemzetközileg versenyképes tanulásszervezés a felsőoktatásban' c. szakmai műhelysorozat 4. szakmai műhelyére „E-learning, MOOCs szakmai műhely" címmel.
A műhely első részében az E-learning és MOOC aktuális kérdéseit feltáró előadásra és az azokat megvitató szakmai vitafórumra került sor. A második szakaszban egy magyar részvétellel megvalósuló nemzetközi MOOC jó gyakorlat bemutatót és egy MOOC szakértői kerekasztal-beszélgetést hallgathattak a résztvevők. A délutáni szekciókban az e-learning tananyagfejlesztés módszertani tapasztalatairól, kurzusfelület-szerkesztésről, oktatási adatbányászatról, valamint az open badge-ről hallhattak az érdeklődők.